عباسعلی زارعی؛ گلناز مفتخری رضایی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تکلیفهای زبانی معنامحور و فرممحور در دو حالت دریافتگرا و تولیدگرا بر درک و تولید واژگانی فراگیران ایرانی زبان انگلیسی صورت گرفت. بدین منظور تعداد 120 دانشآموز پسر از یک مدرسه غیرانتفاعی در تهران به صورت نمونهگیری گروهی بر اساس دسترسی انتخاب شدند. دانشآموزان به چهار گروه تقسیم شدند. گروه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تکلیفهای زبانی معنامحور و فرممحور در دو حالت دریافتگرا و تولیدگرا بر درک و تولید واژگانی فراگیران ایرانی زبان انگلیسی صورت گرفت. بدین منظور تعداد 120 دانشآموز پسر از یک مدرسه غیرانتفاعی در تهران به صورت نمونهگیری گروهی بر اساس دسترسی انتخاب شدند. دانشآموزان به چهار گروه تقسیم شدند. گروه نخست با استفاده از تکلیفهای واژگانی معنامحور و دریافتگرا مورد آموزش قرار گرفتند. گروه دوم تکلیفهای واژگانی معنامحور و تولیدگرا، گروه سوم تکلیفهای فرممحور دریافتگرا، و گروه چهارم تکلیفهای فرممحور تولیدگرا دریافت کردند. در پایان دوره آموزش، از هر چهار گروه، یک آزمون درک و یک آزمون تولید واژگانی گرفته شد. نتایج نشان داد که تکلیفهای معنامحور هم در درک و هم در تولید واژگانی موثرتر از تکلیفهای فرم-محور بودند. همچنین تکلیفهای دریافتگرا در درک واژگانی موثرتر از تکلیفهای تولیدگرا بودند ولی در تولید واژگانی، تکلیفهای دریافتگرا هنگامی موثرتر بودند که فرممحور بودند. در حالی که تکلیفهای تولیدگرا در حالت معنامحور موثرتر بودند. یافتههای این پژوهش میتواند برای زبانآموزان، معلمان و تهیهکنندگان مطالب درسی کاربرد داشته باشد.